سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: همایش بررسی متون و منابع حوزه های فلسفه، کلام، ادیان و عرفان

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمد خوانساری – دانشگاه تهران

چکیده:

مقاله حاضر وجیزه ناچیزی است درباره متون درسی فلسفه اسلامی متون فلسفه غربی تاریخهای فلسفه و سایر مباحث سخنرانان و نویسندگانی که شایستگی بیشتری دارند تا حق معنی را ادا کنند. ابتدا باید به مطلبی اشاره شود که در مورد متون کلامی و عرفانی و دینی هم صادق است و درواقع مقدمه ای بر ای متونی از این دست به شمار می اید: بحث فلسفه و نیز کلام و عرفان صرفا درباره امور انتزاعر و عقلانی به ویژه متافیزیک است که انتزاعی ترین و مجرد ترین مباحث است نه مسائل محسوس و ملموس و قابل مشاهده عینی: فیزیکدان و شیمیدان دانشجویان را به ازمایشگاه می برند و فلان دستگاه فیزیکی یا ماده شیمیایی را در برابر دانشجویان قرار میدهند و با آنها ازمایش می کنند سروکارانها با امور onlyctig و عینی است شاگردان را هم در عمل تجربه شرکت می دهند و از انها می خواهند که خود عهده دار ازمایش شوند.