سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: دهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مسعود رمضان نژاد – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه های هیدرولیکی دانشگاه آزاد کرمان
عبدالرضا آسترکی – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه های هیدرولیکی شهید باهنر کرمان

چکیده:

نقش مهم حمل و نقل دریایی و وجود منابع سرشار نفت و گاز و موادپروتئینی در آبهای اطراف کشور از یک طرف و وجود صدها کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور از طرف دیگر لزوم احداث سازه های مختلف دریایی را ضروری می سازد.طراحی و ساخت سازه های دریایی در ایران قدمت چندانی نداشته و در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی برای تقویت و بهبود آن صورت گرفته است.یکی از سازه های با اهمیت، سکوی دریایی است که اغلب برای تولید نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد.این سازه ها در معرض نیروهایی از قبیل نیروهای باد و جریانهای دریایی می باشند. با توجه به ماهیت تصادفی نیروهای وارد بر این سازه ها دقت در تعیین مشخصات آنها امری الزامی است .نیروهای وارد بر سازه های دریایی عامل تعیین کننده ای در دوام و بقای سازه می باشند. این نیروها عمدتًا تابعی از خصوصیات وزش باد در منطقه بوده و با تغییر سرعت و جهت آن تغییر می کنند. دراین مقاله ضمن بررسی روند ایجاد موج و نیروی حاصل از آن بر روی سازه هیدرولیکی خاص، مقدار این نیرو بصورت تابعی از احتمال موج مورد توجه قرار گرفته و نمودارهای مربوطه ترسیم شده اند.