مقاله مخاطب شناسي حافظ در سده هاي هشتم و نهم هجري بر اساس رويکرد تاريخ ادبي هرمنوتيک که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۷۱ تا ۱۲۶ منتشر شده است.
نام: مخاطب شناسي حافظ در سده هاي هشتم و نهم هجري بر اساس رويکرد تاريخ ادبي هرمنوتيک
این مقاله دارای ۵۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله حافظ
مقاله تاريخ ادبي هرمنوتيک
مقاله مخاطب شناسي
مقاله سده هشتم و نهم هجري

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: فتوحي محمود
جناب آقای / سرکار خانم: وفايي محمدافشين

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
نظريه تاريخ ادبي هرمنوتيکي به جاي سرگذشت مولف و متن، «تاريخ خوانندگان متن» يا «تاريخ ادبيات مخاطبان» را پيشنهاد مي دهد. از اين ديدگاه، عيار ادبيت يك متن مثلا ديوان حافظ بر اساس ميزان سرزندگي، پويايي و قابليت مکالمه اش با نسل هاي روزگاران مختلف سنجيده مي شود. پس مورخ ادبي، بايد «تاريخ تاثير» حافظ در مخاطبان پس از خود را به نگارش درآورد. او با اين کار در حقيقت تاريخ «حيات ديوان حافظ» و «تاريخ معاني شعر حافظ» يعني سرگذشت يک متن پس از تولد، و حرکت آن در تاريخ را مي نويسد. اين مقاله از رهگذر بازشناسي خوانندگان حافظ در سده نهم به بررسي پژواک صداي اين شاعر در حدود يک سده پس از مرگ وي مي پردازد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع سده هاي هشتم و نهم، خوانندگان را بر مبناي نوع خوانشي که از کلام حافظ دارند رده بندي مي کند. همچنين پايگاه اجتماعي حافظ را بر اساس اطلاعات زندگي نامه اي و نيز القاب و عناويني که به حافظ مي دهند نشان مي دهد و در نهايت سير تطور موقعيت و معناي شعر حافظ را از سادگي به پيچيدگي و از گفتمان ادبي به درون گفتمان قدسي به تصوير مي کشد.