سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مجیدرضا آیت اللهی – دانشیار،آزمایشگاه خستگی و شکست، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
علی علی نیا – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

یکی از روشهای موثر برای افزایش چقرمگی شکست در قطعات ترکدار، پیش بارگذاری حرارتی می‏باشد. در این پروسه ایجاد تنشهای پسماند فشاری مناسب در اطراف نوک ترک باعث کاهش تنشهای اعمالی بر قطعه در حین سرویس دهی می گردد. مطالعات انجام شده در این زمینه عمدتاً محدود به اثر بارهای عمود بر امتداد ترک می‏باشد. در این مقاله اثرات حاصل از اعمال بار جانبی (موازی با ترک) بر روی فرآیند پیش بارگذاری حرارتی بررسی، و توسط نرم‏ افزار اجزاء محدود مدل سازی می شود. نتایج حاصل حاکی از این استکه با تغییر بار جانبی از مقدار فشاری (منفی) به سمت مقدار کششی (مثبت)، میزان بهبود حاصل از اثر پیش بارگذاری حرارتی کاهش می یابد