سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: پنجمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

فرید کی مرام – عضو هیئت علمی داشکده مدیریت و اقتصاد و استادیار مدعو دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
جبار رحیمی – دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش ساخت و تولید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

در این مقاله نگهداری پره متحرک یک نوع موتور هوایی به نگام ماشینکاری به روش سنگزنی خزشی جهت طراحی و ساخت فیکسچر مناسب مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در این راستا ظرافت و پیچیدگی هندسی کوچکی ابعاد و تلرانسهای بسته قطعه کار و بالا بودن نیروهای ماشین کاری بر اهمیت روش نگهداری می افزاید . ابتدا با محاسبه نیروهای ماشینکاری ، تنش و تغییر شکل الستیک حاصل از پنج روش مختلف نگهداری در قطعه کار بصورت عددی محاسبه گردید. از مقایسه نتایج محاسبات عددی با تنش تسلیم و تلرانسهای مجاز قطعه کار روش مهار کامل ایرفویل انتخاب شد. بعد از انتخاب فیکسچر طراحی و با استفاده از رزین ماده مرکب ایپوکسی و پودر آلومینیم ساخته شد. نهایتا روش هایی مناسب جهت تست و تایید نتایج محاسبات پیشنهاد گردیده است.