سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سیامک حسین پور – استادیار – دانشگاه صنعتی سهند تبریز – دانشکده مهندسی مکانیک
علیرضا ترابی – کارشناس ارشد – دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشکده مهندسی مکانیک

چکیده:

هدف از تدوین این مقاله تحقیقاتی ، ارائه یک مدل ریاضی – تجربی برای فرآیندهای انتقال حرارت یک موتور احتراق داخلی است تا به کمک آن بتوان حداکثر دمای حالت پایدار قطعات موتور را در شرایط کاری مختلف پیش بینی نمود . مدل ارائه شده ، یک مدل حرارتی غیرخطی است که بر اساس روش ظرفیت کلیCapacitance-Lumped Method بنا نهاده شده است . نتایج حاصل از این مدلسازی ( پروفیل دمای قطعات موتور ) با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردیده و صحت نتایج بررسی شده است . در نهایت اثر پارامترهای عملکردی موتور بر پروفیل دمای قطعات مورد بحث و
بررسی قرار گرفته است . مدل ارائه شده از حیث توانایی تحلیل تغییر رفتار دمایی قطعات موتور در شرایط کاری مختلف بسیار کارا بوده و مدلهای مشابه این مدل می توانند برای موتورهای آب – خنک نیز به کار روند .