سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سیدپرویز علوی تبریزی – استادیار گروه مهندسی مکانیک – دانشگاه تبریز
موسی رضائی – استادیار گروه مهندسی مکانیک – دانشگاه تبریز
مجتبی کلاهدوزان – کارشناس ارشد رشته مهندسی مکانیک – ساخت و تولید

چکیده:

شناخت دقیق رفتار دینامیکی زیر مجموعه‌های سیستمهای‌ فرمان هیدرولیکی مستلزم مدلسازی ریاضی و تحلیل پارامترهای آن می‌باشد. مهمترین قسمت این سیستم‌ها را سرو مکانیزم هیدرولیکی تشکیل می‌دهد که در تحقیقات صورت گرفته در این زمینه عملکرد شیر کنترل در آن بصورت متمرکز مورد مطالعه قرار نگرفته‌است. در این تحقیق پس از تحلیل دینامیکی کل سیستم فرمان هیدرولیکی مورد نظر(سیستم فرمان یک خودروی off-road)، به ارائه یک مدل ریاضی برای سیستم پرداخته شده است. بدین منظور ضمن استخراج معادلات حاکم بر رفتار سیستم، این معادلات حول نقطة عملکرد پایاخطی سازی شده و مشخصه‌های عملکرد سیستم از نظر کنترلی بررسی شده است. سپس تأثیر پارامترهای نشتی شیر کنترل و تراکم پذیری سیال بر روی پاسخ سیستم تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌‌دهد نشتی سیستم که در اثر عدم دقت ساخت، فرسودکی و یا هر عامل دیگر بوجود می‌آید بیشتر از تراکم‌پذیری سیال بر مشخصه‌های عملکردی سیستم فرمان تأثیر می‌گذارد