سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنفرانس بین المللی استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

جلال احسانی راد – کارشناس صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
امیرحسین بهروز – کارشناس صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

تحلیل مورفولوژیک Morphological Analyse روشی برای ساختار دادن و تحلیل مسائل پیچیده ای است که ۱) اساسا کمیت ناپذیرند ۲) شامل عدم قطعیت های غیر قابل حل می باشند و ۳) بصورت معنی داری، قابل مدل شدن و شبیه سازی نمی باشند حوزه بکارگیری مورفولوژی در دو حالت problem و mess می باشد. بدین منظور که این ابزار، mess را به problem ساختار یافته تبدیل می سازد و در نهایت مدیریت را قادر می سازد تا بسته به شرایط، راه حل های گوناگونی را برگزیند. ابزار MA برای ساختاردهی و تحلیل فضای سیاست و نیز سناریو سازی و نیز تحلیل راهکارهای سهامداران بازار بورسی بسیار مفید می باشد. بطور کلی MA ابزاری برای ساختارسازی در مورد مساله های ساخت نیافته می باشد و نه روشی برای حل، هرچند که امکان حل مسائل اینچنینی را بیشتر وراحت تر می سازد. نهایتا باید بیان داشت که MA می تواند در زمره ابزار و تکنیک هایی برای رسیدن به مدیریت کارآمد و اثربخش تلقی گردد.