سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

امیرحسین شامخی – عضو هیأت عملی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
علی نصیری طوسی – عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت
مهدی پلاور –
محمد حسن بهروزی –

چکیده:

یکی از جدیدترین زمینه های تحقیقاتی در موتورهای دیزل امروزی، پیدا کردن عیب و دادن اخطار به راننده یا اپراتور هنگام بروز مشکل در آن است. برای انجام این کار در موتور دیزل، ابتدا باید مدلسازی مناسبی از موتور انجام شود. از روش های به کار رفته در مدلسازی، میتوان به مدل مقدار میانگین (Mean Value) اشاره نمود که از مزایای این مدل سادگی در معادلات و در نظر گرفتن مقادیر میانگین است. شبیه سازی در محیط نرم افزار Matlab/Simulink انجام شده و نتایج خروجی این مدل با داده های تجربی مقایسه شده است. در این مقاله از روش تشخیص عیب بر مبنای مدل استفاده می شود. برای این منظور خطاهایی در سیستم ایجاد می گردد و در نهایت با استفاده از یک طبقه بند شبکه عصبی، تعداد ۴ خطای معمول موتورهای دیزل مورد شناسایی قرار می گیرد.