سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حبیب ا… نصیری – دانشیار گروه مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل دانشکده عمران دانشگاه ص
علی سمیعی – کارشناس ارشد راه و ترابری دانشگاه صنعتی شریف تهران

چکیده:

وسایل کنترل ترافیک ابزاری برای برقراری ایمنی راه و حفظ نظام در جریان ترافیک می باشند. این وسایل شامل تابلوهای راهنمایی، خط کشی ها، چراغهای راهنمایی و ابزار و وسایل نصب شده در خیابانها می باشند. یکی از ابزار کنترل ترافیک در تقاطع های همسطح چراغ راهنمایی است. از چراغ راهنمایی برای دادن حق عبور به یک مسیر و جلوگیری از عبور وسائل نقلیه در مسیرهای دیگر استفاده می شود. از این رو در منطق کنترل تقاطع کمینه کردن تاخیر و پیشینه کردن ظرفیت توسط زمانبندی تقاطع بسیار پر اهمیت است. اخیرا استفاده از تقاطع های با زمانبندی متغییر بخاطر کارایی بالای آنها در شلوغی و پایین آوردن زمان تاخیر وسایل نقلیه در تقاطع مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق تقاطع سهروردی- طالقانی در تهران بعد از یک آماربرداری میدانی شبیه سازی شده و علاوه بر آنالیز حساسیت بر روی پارامترهای موثر بر ظرفیت و تاخیر، روش سرفاصله زمانی و مازاد برای کنترل تقاطع پیشنهاد و بررسی می شود.