سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

فتح اله امی – استادیار دانشگاه، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی، گروه هوا
سید مصطفی حسینعلی پور – استادیار دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مکانیک.
مجید سروش – کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندس
فواد ظهوری – کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندس

چکیده:

اشتعال ناگهانی سوخت، باعث تولید گازهایی نظیر دی اکسید کربن، مونواکسید کربن و بخار آب می گردد. این گازها نیاز به فضای بیشتری نسبت به مخلوط اولیه سوخت و هوا دارند و باعث افزایش ناگهانی فشار در درون موتور پالس جت می شوند. افزایش دمای ناشی از احتراق موجب انبساط گازهای تولید شده می شود که این خود موجب افزایش مجدد فشار درون موتور می گردد. گازهای داغ تولید شده، از انتهای لوله موتور با سرعت بالایی خارج شده و ایجاد نیروی رانش (تراست) می کند. تحقیق حاضر به منظور بررسی میدان جریان حاصل از پاشش سوخت در درون محفظه احتراق یک موتور پالس جت انجام پذیرفته است. در این تحقیق فرایندهایی که در حین پاشش سوخت به داخل محفظه شامل هوای ورودی به داخل محفظه، وضعیت سوخت پس از خروج از انژکتور، اثرات ناشی از برخورد سوخت به دیواره روبررویی، توزیع جرمی سوخت و هوا و قطر میانگین قطرات سوخت مورد بررسی قرار گرفته است و بدین منظور نرم افزار فلوئنت برای شبیه سازی جریان در داخل موتور مورد استفاده قرار گرفته است.