سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: ششمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مجتبی ثقفی نیا – عضو هیت علمی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

چکیده:

از زمانیکه بشر به مدلسازی ریاضی پدیده های مختلف پرداخت ، توانست سکوی پرش بسیار بزرگی در توسعه و تعمیق دانش بردارد و شاید بتوان بیقین گفت یکی از تفاوتهای اساسی دیدگاه دانشمندان قبل از رزنانس ( اعم از دانشمندان یونانی ، اسلامی و ایرانی) و بعد از رزنانس در این مسئله است که دانشمندان قبل از رزنانس در بیان پدیده های مختلف به توضیح کیفی مسائل همت می گماشتند اما بعد از رزنانس درمدلسازی و تشریح کمی و ریاضی پدیده ها تلاش خود را متمرکز نمودند . خصوصًا در چند دهه اخیر با وارد شدن کامپیوتر این امر توسعه بسیاری پیدا کرد بطوریکه قبل از هر گونه ساخت یک وسیله یا کار روی یک موضوع می توان توسط برنامه های طراحی کامپیوتری تمامی جوانب موضوع مورد بررسی و اشکالات آن را برطرف نمود و همینطور در زمینه آموزش با طراحی و ساخت شبیه سازها (Simulator) می توان افراد را قبل از قرار گرفتن در محیط واقعی کار، در محیطی مجازی اکثر مسائلی که با آن در عمل مواجه می شوند درگیر نمود و آموزش ویادگیری را با هزینه بسیار کمتر و راندمان بالاتر به انجام رساند از جمله این شبیه سازها در صنایع کشتی سازی و کشتیرانی برای آموزش ملوانان و مهندسین کشتی مورد استفاده قرار می گیرد.