سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین همایش ملی مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مهدی عفت پرور – کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
علیرضا جمیری – کارشناسی ارشد مهندسینرم افزار
محمدرضا عفت پرور – مرکز پژوهش دفتر فناوری اطلاعات استانداری اطلاعات

چکیده:

کیفیت سرویسهمانگونه که از نامشپیداست شامل مطالعه و بررسی سطح رضایت کاربرد از سرویسهای فراهم شده سیستم ارتباطی ناشی می شود. در شبکه های کامپیوتری، هدف کیفیت سرویس به منظور دستیابی حالت ارتباطی قطعی می باشد، به گونه ای که اطلاعات در شبکه بهتر حفظ شوند و منابع شبکه بتوانند بهتر مورد استفاده قرار گیرند. شبکه بایستی مقدار قابل اندازه گیری از برخی صفات موجود در شبکه از قبیل تاخیر، تغییرات تاخیر، پهنای باند مورد استفاده، احتمال نرخ از بین رفتن بستهها و سایر چیزها را فراهم نماید. برخی برنامه های بلادرنگنظیر صدا و تصویر نیاز به ارسال بسته با زمان مشخصدارند و در غیر این صورت بسته ها ماهیتًا بی بها خواهند بود، از برنامه هایی که بلادرنگنمی باشند می توان به انتقال فایل ، تایید، و اعتبار پست الکترونیکی اشاره کرد. با بالا رفتن و استقبال کاربران نهایی از استفاده نمودن از مالتی مدیا در شبکه های گوناگون و به وجود آمدن میدان وسیع از برنامه ها برای شبکه هایAdhocکه ما آنها راMANET می نامیم، بایستی بتوان از برنامه های توزیع شده، بلادرنگو غیر بلادرنگدر شبکه هاحمایت کرده و در پهنه وسیع تحقیقات موجود در این زمینه بهره برد. در این مقاله هدف بررسی روشها و مدل-هایی است که به جهت ایجاد کیفیت سرویسدر شبکههای سیار موردی ارائه شده اند.