سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت سرمایه فکری

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

محمدعلی شفیعا – استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
بابک سهرابی – استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
ایمان رئیسی وانانی – دانشجوی دکترای مدیریت سیستم ها، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سمیه فقیه میرزایی – کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، مربی دانشگاه جامع علمی کاربردی قم (مرکز شف

چکیده:

با بروز تغییر در نوع و اهمیت ایجاد ارزش در کارهای اجرایی، امروزه سرمایه فکری اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است؛ به طوریکه به عنوان ابزاری ارزشمند برای توسعه دارایی های کلیدی یک سازمان منظور می شود. به دلیل اینکه اغلب مدیران به شناخت مولفه های سرمایه فکری و نحوه ارزیابی و اندازه گیری آنها نیاز دارند. شناسایی مولفه های متشکله و ارزیابی آن ها به متخصصین و مدیران سازمان یاری می رساند تا نسبت به شاخص های دارای ضعف نسبی آگاهی لازم را کسب کرده و اقدام به پیاده سازی راه حل هایی متمرکز برای بهبود آنان نمایند و به تبع آن فرایند مدیریت سرمایه فکری سازمان نیز بهبود یابد.در این مقاله تلاش شده سرمایه های انسانی، سازمانی، رابطه ای و نوآوری به عنوان عوامل اصلی شکل دهنده سرمایه فکری مورد بررسی قرار گیرند. در همین راستا، شاخص های ضروری سنجش هر یک از مولفه های سرمایه های فکری با مرور عمیق و گسترده تعداد زیادی از مقالات معتبر بین المللی در این زمینه، شناسایی و گردآوری شده اند و در گروه های زیربط دسته بندی شده اند تا در قالب یک مدلی کاربردی و یکپارچه ارایه گردند.