سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سیدعلی اکبر موسویان – دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعت
پیام زرافشان – دانشجوی مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه ن
مصطفی مرزبان – دانشجوی مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه ن

چکیده:

کنترل حرکت هواپیماهای بدون سرنشین با خصوصیات ویژه و کاربرد های فراوان در انجام امور نظامی و عادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، ابتدا به بررسی معادلات حرکت و مدل‌سازی دینامیکی هواپیما پرداخته و سپس بر اساس تئوری بی نظمی‌کوچک خطی‌سازی می‌گردد. در ادامه، بر اساس این معادلات به تعیین تاثیر هر یک از متغیّرها بر روی حرکت هواپیما و همچنین ارائة معادلات حالت پرداخته‌می‌شود. با بدست آمدن توابع تبدیل یک نمونه از این هواپیماها، کنترل تغییرات مربوط به هر یک از متغیّرها امکان‌پذیر گشته و در ادامه، این امر با استفاده از راه‌کارهای کنترل کلاسیک و مدرن شرح داده شده است. در پایان، با شبیه سازی عملکرد، نتایج بدست‌آمده مورد بحث قرار می‌گیرد.از آنجا که سیستم های هوا فضایی به دلیل حساسیت عملکرد باید به نوعی کنترل شوند که هم خطا تا حد ممکن کم باشد و هم پاسخ سیستم نسبت به تغییرات تا حد امکان سریع باشد، ارجحیت کنترلر مدرن بر کنترلر کلاسیک مورد تأکید قرار می‌گیرد.