سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

داود رمش – کارشناس ارشد هوافضا

چکیده:

کاویتاسیون یکی از پدیده‌های مهم در موتورهای سوخت مایع می‌باشد که بروز آن به‌عنوان یک عامل محدودکننده در فرآیند طراحی پمپ‌ها و یک عیب در ساختار توربوپمپ در نظر گرفته می‌شود. تحقیق حاضر پیرامون مدل نویسی و شبیه سازی فرآیند گذرای بروز کاویتاسیون در پمپ گریز از مرکز، از شروع پیدایش حباب‌ها تا رسیدن به رژیم پایای جدید جریان می‌باشد. برای این منظور، معادلات توصیف کنند‌ه‌ی فرآیند گسترش حجم حباب‌ها، افزایش مقاومت هیدرولیکی و کاهش راندمان پمپ ناشی از پیدایش آن‌ها، تشریح شده‌اند. در نهایت، نتایج تست موتوری که عملکرد آن با کاویتاسیون مختل شده با مدل، مورد مقایسه قرار گرفته است که نشان‌‌دهنده‌ی دقت قابل‌قبول مدل شبیه‌ساز می‌باشد.