سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

بهروز قلیچ لی – دوره دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، مشاور مرکز مطالعات منابع انسان
داریوش غلام زاده – دوره دکتری مدیریت منابع انسانی علوم و تحقیقات تهران و همکار مرکز مطا
دکتر محسن ایمانی پو – عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی و مشاور مرکز م

چکیده:

با وقوع انقلاب تکنولوژی اطلاعات، جامعه اطلاعاتی و شبکه ای و نیز رشد و توسعه سریع تکنولوژی برتر، الگوی رشد اقتصاد جهانی تغییر اساسی کرده است. در نتیجه آن، دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی امروز شده است. در یک سازمان دانش محور، روش های سنتی حسابداری، که مبتنی بر دارائی های ملموس سازمان هستند، برای ارزش گذاری سرمایه فکری، که بزرگترین و ارزشمندترین دارائی ناملموس سازمانها است، ناکافی هستند. رشته نو ظهور سرمایه فکری یک حوزه تحقیقلتی جدید برای محققان و دست اندرکاران سازمانی است که بر ایجاد مکانیزم های اندازه گیری جدید برای گزارش دهی متغیرهای ناملموس مهم، مثل سرمایه انسانی، رضایت مشتری و نوآوری تمرکز دارد.