سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی سواحل و بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمود صفارزاده – عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس
امیر ابراهیم نژاد – دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده:

در کشور ایران نزدیک به ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی وجود دارد که بخش عمده واردات و صادارت کالا از طریق همین مرزها انجام می گردد. با توجه به نقش مهم بنادر در زنجیره عظیم حمل و نقل دریایی، بهبود عملکرد آنان و استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله یک روش بهینه جهت دستیابی به بیشترین جریان کالا، تسریع عملیات تخلیه و بارگیری و در نتیجه بالا بردن بهره وری بنادر تشریح شده است. در این مقاله افزایش بهره وری بنادر به لحاظ تخصیص اسکله تجهیزات و اماکن بندری به روشهای مختلف مانند مدب شبکه، برنامه ریزی عدد صحیح و جستجوی جهت دار مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با استفاده از یک روش ابتکاری مدل بهینه تخصیص منابع، با در نظر گرفتن تاثیر کالاهای استراتژیک، جریمه های تاخیر، سازماندهی نیروی کار و تاثیر آن بر بهره وری بنادر طراحی شده است. همچنین الگوریتم ها و برنامه رایانه ای جهت استفاده علمی و کاربردی از آن در یک بندر تهیه و تدوین گردیده است.