سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

کاوه احمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، گروه برق و کامپیوتر دان
محمودرضا هاشمی – استادیار گروه برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران

چکیده:

حرکت در دنیای تجارت الکترونیکی بدون داشتن اطلاعات و آمار امری است پر مخاطره و پرهزینه . معیارهای متعددی برای اندازه گیری حجم تجارت الکترونیکی توسط سازمانهای بین المللی نظیر UNCTAD و OECD پیشنهاد شده است . در کشورهای در حال توسعه بدلایلی نظیر ثابت نبودن قیمتها , درآمد سرانه متغیر , زیر ساخت ضعیف ارتباطی و مشکلاتی از این قبیل نمی توان مستقیماً از مدلهای ارائه شده توسط مجامع مذکور استفاده کرد . در این مقاله مدلهای موجود مورد بررسی قرار گرفته و مدلی جدید و بومی شده برای سنجش حجم تجارت الکترونیکی در ایران پیشنهاد می شود . این مدل فاقد معایب ذکر شده در مدلهای دیگر بوده و با استفاده از آمار و امکانات موجود در کشور قابل استفاده می باشد .