سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

محمد طهماسبی – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد

چکیده:

سیستم های آموزش به کمک کامپیوتر، مطالب آموزشی را به صورت یکسان و بدون درنظر گرفتن علائقو پیش زمینه علمی و شخصیتی یادگیرنده عرضه می نمایند، در نتیجه مدل ذهنی و توانایی یادگیریکاربر مورد توجه قرار نگرفته و مراحل و شیوه آموزش، تناسبی با نیاز و علاقه وی ندارد. یک نظریه مهم در تعلیم و تربیت بیان می کند که هر فرد سبکیادگیری مخصوص خود را دارد. بنابراین در یک سیستم هوشمند اموزشی با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی، بر اساس نیاز یادگیرنده، موضوع آموزشی به صورت اختصاصی برای وی آماده و در بهترین روش ارائه می گردد. در این مقاله با بیان نقش روانشناسی و فاکتورهای شخصیتی درمدل سازی فهم دانش آموز، کاربرد آن در یک نمونه سیستم پیاده سازی شده ، شرح داد ه می شود. در این سیستم عملکرد ، سبک و میزان یادگیری دانش آموز، با استفاده از مدل شناخت فلدرسیلورمن و در قالب یک شبکه بیزین به عنوان یک چارچوب رسمی در بیان عدم قطعی، ضمن آموزش و تعامل با بکاربر تعیین و مدل سازی می شود. نرم افزار به کاربر اجازه انتخاب ماده درسی را به حسب دانسته ها و مدل ایجاد شده از یادگیری وی، فراهم می سازد.