سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

حسین عیسایی – مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی دانشگاه امام حسین (ع)

چکیده:

با بروز شرایط بحرانی، به دلیل آسیب‌دیدگی زیرساخت‌ها، توانمندی‌ها به شدت کاهش یافته و تقاضا برای کالاها و خدمات لجستیکی افزایش می‌یابد.
لجستیک به عنوان ستون فقرات تمامی عملیات‌های امدادی و کمک‌رسانی و به عنوان یکی از زیرسیستم‌های اصلی مدیریت بحران محسوب می‌شود و شامل فعالیت‌های؛ تدارکات، نگهداری و تعمیرات تجهیزات و ماشین‌آلات، حمل‌ونقل و خدمات اولیه مهندسی است. لجستیک باید قادر به پاسخگویی به شرایط متغیر و متفاوت باشد. این امر به معنی آن است که سیستم لجستیک با وجود حفظ یکپارچگی باید از انعطاف‌ لازم برخوردار باشد و تغییر در نوع و تعداد نیازمندی‌های آسیب‌دیدگان و امدادگران، تأثیر منفی بر آن نداشته باشد. ویژگی‌های اصلی سیستم لجستیک بحران عبارتند از؛ پویایی، انعطاف‌پذیری، یکپارچگی، سرعت عمل، واکنش‌پذیری، قابلیت تداوم استمرار و پشتیبانی، آمادگی، انطباق‌پذیری.
در این مقاله ضمن تعیین‌ نقش و جایگاه لجستیک در مدیریت بحران و تشریح فعالیت‌ها و فرآیندهای آن، مدل مفهومی سیستم لجستیک بحران ارائه شده است.