سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۲۵

نویسنده(ها):

خشایار جهانیان – مدیر ارشد اجرایی و مدیر دپارتمان محصولات و مدل های ذهنی – شرکت اینوتکس

چکیده:

طی این مقاله، یک مدل فرایندی پویا و کاملاً ابداعی برای استفاده در پروژه های مدیریت دانش ارائه شده است. هدف آن کمک به درک مدیریت دانش، انجام تحلیل ها و برنامه ریزی فرایندها بهشکل ساخت یافته و ایجاد یک دید همه جانبه از پروژه های مدیریت دانش است. فرایندهای این مدل به دو دسته فرایندهای هماهنگی و فرایندهای عملیاتی تقسیم میشوند. فرایندهای هماهنگی زمینه وراهکارهای لازم را برای راه اندازی، هدایت و کنترل فعالیت های مدیریت دانش فراهم می سازد. فرایندهای عملیاتی آن چه را که به هنگام پیاده سازی فعالیت های مدیریت دانشباید صورت پذیرد بیان می دارد. فرایندهای هماهنگی در یک چرخه تحلیل، برنامه ریزی، تعریف و اثر گذاری طبقه بندی شده اند تا از بهبود مستمر پشتیبانی شود. فرایندهای عملیاتی شامل فرایندهای اصلی مدل هستند: شناسایی نیاز به دانش، اشتراک دانش، خلق دانش جمع آوری و ذخیره دانش وبه هنگام سازی دانش. این مدل تا زیر فرایندهای بسیار ریز را هم مد قرار داده است. به طوری که فرایندهای سطح بالایی که به آنها اشاره شد تا سی و نه زیر فرایند پالایش شده اند. هر یک از این فرایندها در چارچوب پیوند ورودی، فعالیت ها، محصول وپیوند خروجی ارائه شده اند.