سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمدرضا رزازی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- آز
بهاره مبارک آبادی – آزمایشگاه تحقیق و توسعه سیستم های نرم افزاری

چکیده:

به همان اندازه که تعداد کاربران اینترنت و اطلاعات قابل دسترس رشد می کند و به طور کلی قابلیت دسترسی به اسناد دیجیتالی و نیاز به دسترسی به آنها افزایش می یابد، یافتن اسنادی که به علائق و نیازهای اطلاعاتی کاربران مرتبط باشد مشکلتر می شود. اگر مدلی از علائق و نیازهای اطلاعاتی کاربر ساخته شود می توان از این مدل رفع مشکل ذکر شده استفاده کرد. به این صورت که پاسخهایی که توسط موتورهای جستجو برگردانده می شود با توجه به مدل هر کاربر به صورت یک هستان شناسی ارائه می شود. از این مدل کاربر در کاربردهایی مثل رتبه بندی مجدد نتایج جستجو، فیلتر کردن نتایج جستجو و گسترش درخواست مطابق با علائق کاربر می توان استفاده کرد. ما در این مقاله کاربرد این مدل را در رتبه بندی مجدد نتایج جستجو شرح می دهیم.