سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

خسرو برگی – دانشیار ، دانشکده فنی دانشگاه تهران
امین طالعی – ،کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه های هیدرولیکی

چکیده:

اسکله های شناور یکی از انواع اسکله ها می باشند که امروز استفاده از آنها در کاربری های متفاوت بسیار رایج گردیده است . این اسکله ها اصولا از یک بدنه اصلی ، پل دسترسی ،سیستم مهاربندی و سیستم ضربه گیری تشکیل شده اند. بارهای رایج در طراحی آنها شامل بارهای مرده و زنده، بارهای حاصل از سیستم مهار بندی ،بارهای ناشی از پهلوگیری کشتی و همچنین عوامل محیطی چون باد،جریان و موج می باشند . به منظور ارزیابی رفتار این اسکله ها در برابر بارهای فوق‌الذکر، نمونه ای از آنها را در سه رده کاربری با عرض ها وطولهای متفاوت، بصورت زنجیره ای از پانتونها ی شناور با نرم افزارSap2000 مدل شده و مورد تحلیل کامپیوتری قرار گرفته است. بعد از تعیین دامنه تأثیر این نیروها و دستیابی به ترکیبات بحرانی بارگذاری وضمن توجه به معیارهای کاربری ایمن و پایدار، در قالب سه پارامتر فرو رفت حداکثر و شیب حداکثر و عدم جدا شدن شناور از آب ،ابعاد مناسب قطعات شناور در این اسکله ها تعیین شده اند