سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مهدی روانشادنیا – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
داودرضا عرب – دکترای مدیریت منابع آب، عضو هیات علمی دانشگاه تهران

چکیده:

تا چندی پیش ، کارگز ارزان و منابع طبیعی، مزیت نسبی کشورها برای دستیابی به توسعه (عمدتا اقتصادی) به حساب می آمد، اما بتدریج با گذر از انقلاب صنعتی به انقلاب اطلاعات و شکل گیری جوامع مبتنی بر دانایی، عرضه خدمات و محصولات نوآورانه ناشی از فعالیت نهاده های دانشی (در برابر نهاده های سنتی همچون زمین، سرمایه، نیروی کار و …) شرط موفقیت کشورها در عرصه رقابت جهانی گردیده است.
اگر باور داشته باشیم که توسعه یک امر همه جانبه و پیچیده است و فرایند پیشرفت جامعه و رشد اجتماعی انسان ها تنها با وجود سیستم امکان پذیر است، تسلط بر ابزارهای مدیریتی برای بهره گیری حداکثر از توان نیروی انسانی اهمیت ویژه ای می یابند. این مکانیزم ها هم در رشد افراد و هم در شناسایی و تحلیل و اررائه راهکار می تواند موثر واقع گردد.
مدیریت ارزش یکی از این مکانیزم ها می باشد، که مبتنی بر کارکرد گرایی و کار تیمی نظام مند یک تیم چند تخصصه بوده و با اتکا بر دانایی، تفکر و خلاقیت می تواند به عنوان ابزاری برای کمک به توسعه مبتنی بر دانایی مطرح گردد.
این مقاله به بررسی جایگاه مدیریت ارزش در برابر سه مفهوم مدیریت تغییر، پرورش مجریان و توسعه شکوفایی کارآفرینی به عنوان عامل تاثیرگذار در توسعهمبتنی بر دانایی می پردازد.