سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

لیلا مجدی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ، طراحی کاربردی
سیدمحمدمهدی انصاری موحد – دانشجوی دکتری مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران
رضا کاظمی – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک

چکیده:

در یک خودرو هیبرید الکتریکی، به منظور کمینه کردن کارکرد گذرای موتور درونسوز و بهره‌گیری از مزایای مناسب و راندمان بالای موتور الکتریکی جهت شتاب‌گیری، این دو قوای محرکه با هم ترکیب می‌شوند. این خودروها با دارا بودن بازده بالا، آلایندگی بسیار پایین و مسافت رانشی مناسب، از مزایای نسبی بسیاری در مقایسه با خودروهای متداول برخوردارند و از سه منظر قیمت، ایمنی و کیفیت قابل رقابت با خودروهای امروزی می‌باشند. بر این اساس، مقاله حاضر نتیجه پژوهشی است که به موضوع بررسی، شناسایی و مدل‌سازی خودرو هیبرید می‌پردازد. با توجه به ساختار پیچیده و ناخطی خودورهای هیبرید، بخش اصلی پژوهش به طراحی کنترلر هوشمند فازی و تعیین نسبت توان بهینه (میان باتری و موتور درونسوز) جهت کاهش میزان مصرف سوخت و افزایش عمر باتری پرداخته شده است. در کنار آن انتظار می‌رود که توان لازم جهت حرکت خودرو و پیمایش چرخه رانشی ورودی در آن نیز فراهم شود.