سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: کنفرانس سراسری بهینه سازی مصرف انرژی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمد سریرافراز – کارشناس علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، عضو باشگاه پژوهشگ
نیما هاشمی سجادی – کارشناس علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
فاطمه فهیمی فر – کارشناس علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

چکیده:

وابستگی اقتصاد ملی کشور ب ه نفت و محددودیت منابع آن چند سالی است که در محافل کارشناسی مورد توجه قرار گرفته است . در این میان بخش حمل و نقل از یک سو به دلیل مصرف فرآورده های میان تقطیر ارزشمندی نظیر بنزین و گازوئیل و از سوی دیگر به دلیل مشکلات فنی بسیار در جایگزینی انرژی های دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. واقعی کردن قیمت سوخت، قوانین حمایتی یکسان و سیاست های مدون و بدون تبعیض در شقوق مختلف حمل و نقل، اجبار در حمل بار انبوه در فواصل بیش از ۵۰۰ کیلومتر و مالیات بر مصرف سوخت، استفاده از خودروهای آیرودینامیک با وسائل درون سوز بهینه از جمله اقدامات پیشنهادهای می باشد که می تواند هر ساله میلیون ها دلار از طریق استاندارد بهینه و صرفه جویی درس ت از انرژی به نفع اقتصاد کشور در سرمایه گذاری ها تزریق شود. در این مقاله در ابتدا روشهای بهینه سازی مصرف انرژی و پیامدهای منفی زیست محیطی در دو بخش حمل و نقل، بررسی خواهد گردید؛ سپس با ارائه مستندات علمی، حمل و نقل ریلی جایگزینی مناسب با بهره وری بالاتر و آلودگی زیست محیطی کمتر معرفی خواهد شد.