سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

محمدرضا ابراهیم پور – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت
علیرضا احمدی فینی – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

تصادفات ترافیکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدماتشدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. شدت این صدمات در کشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و تعداد و شدت تصادفات در کشورهای مزبور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته چندین مرتبه بالاتر است. در این میان، تصادفات جاده ای دارای ضایعات سنگین تریاز تصادفات درون شهری است و تصادف جاده ای به علت سرعت بالای وسایل نقلیه اغلب منجر به حسارات بسیار سنگین جانی و مالی می شود. امار مرگ و میر نشان می دهند که تصادفات جاده ای حتی در کشورهای توسعه یافته صنعتی در صدر علل مرگ و میر بوده و خصوصا در رده های سنی ۱۵ تا ۲۵ سال بیش از هر عامل دیگر باعث تلفات مردم می شود. تحقیقات اخیر در ایران نشان میدهد که هم اکنون ۲۵ درصد یعنی یک چهارم تلفات ناشی از مرگ و میرهای غیر طبیعی، ناشی از تصادفات ترافیکی است. در این میان، وضع کنونی جهان در شرایط ابتدایی قرن بیست و یکم موجبات نگرانی شدید بشریت از آینده کره زمین را با توجه به افزایش جمعیت و کمبودمنابع انرژی و غذا و افزایش آلودگی محیط زیست فراهم نموده است. بدین جهت بهینه سازی مصرف منابع محدود و گرانبها و جلوگیری از ضایعات و بازگرداندن مواد ومصالح مصرف شده به چرخه تولید و مطالعات مربوط به آن از قبیل اقتصاد مهندسی، مدیریت سیستم و مدیریت اطلاعات در راس اهداف و مطالعات دانشگاه ها و مراکز علمی و تصادفات در قرن جدید قرار گرفته است. در این راستا تلاش و تحقیق و برنامه ریزی برای کاهش تصادفات و ضایعات اقتصادی آنها در کشورهای توسعه یافته صنعتی شدت یافته و آثار مقبت آن نصیب کشورهای مزبور شده و می شود. مثلا در آمریکا ظرف سی سال شاخص «تعداد تصادفات تقسیم بر حاصل ضرب تعداد وسایل نقلیه در طول مسافت پیموده شده» از حدود ۳۰ به ۲/۶۸ یعنی بیش از ده برابر کاهش یافته است.