سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مرتضی مغیثی – دانشگاه تهران – دانشکده برق و کامپیوتر- هسته ITS
پیمان تیموری – دانشگاه تهران – دانشکده برق و کامپیوتر- هسته ITS
آزاده پیشداد – دانشگاه تهران – دانشکده برق و کامپیوتر- هسته ITS

چکیده:

یکی از حلقه های موفق در تکمیل تجارت الکترونیک، ارسال بهینه فیزیکی کالا و یا خدمات به مشتری است . در دههاول قرن ۲۱ که موسوم به دهه رشد قارچی شرکتهای دات کام و افول آنها است یکی از دلایل عدم موفقیت ای ن دست ه از کسب و کار (تجارت) الکترونیکی در عدم تحویل مطلوب کالاهای سفارش داده شده و یا پیگیریهای موثر شناسایی شده است. حلقه تجارت الکترونیک از نقطه سفارش کالا شروع و در نقطه تحویل ختم می شود. با توجه به مهم بودن تک تک اجزای این حلقه و به خصوص بخش توزیع و تحویل کالا به مشتری در موفقیت نهایی تجارت الکترونیک، در مورد بحث و (GPS) این مقاله روشی موثر در پیگیری و کنترل کالا با استفاده از تکنولوژِی موقعیت یاب جهانی بررسی قرار گرفته و بر این مبنا، سیستمی ارائه و پیاده سازی شده است که می تواند نقش بسیار تاثیر گذاری را در کاهش هزینه های نهایی یک سازمان داشته باشد. با توجه به نتایج بدست آمده از راه اندازی این سیستم در چرخه توزیع یک سازمان مشخص شده است که استفاده از چنین سیستمی می تواند علاوه بر حذف هزینه های زائد ، رضایتمندی مشتری را نیز فراهم آورد.