سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سلمان سفیدچیان – دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی – رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دا
سیدمحسن علامه – استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان

چکیده:

دارایی های نامشهود و دانش از مزایای رقابتی عصر امروزند و در نتیجه باید به صورت نظام مندتری با این دارایی ها رفتار نمود. عمده ترین فعالیتهایی که در چرخه مدیریت دانش شناسایی شده است عبارتند از : خلق سازماندهی، اشتراک گذاری و بکارگیری دانش، از سوی دیگر اقتصاد دنیا تحت سلطه ی شرکتهای کوچک و متوسطی قرار گرفته که مهمترین منبع رشد تولید ناخالص ملی می باشند اهمیت مدیریت دانش در این موسسات بسیار عمده تر است این مقاله تلاش می کند با استخراج عمده ترین ویژگی های کسب و کارهای کوچک در قالب ۶ طبقه ی مالکیت و مدیریت، ساختار، فرهنگ و رفتار، سیستم ها، فرایندها و رویه ها، منابع انسانی، مشتریان و بازار، ملاحظات خاص مدیریت دانش در تعامل با این ویژگی ها را تشریح نماید. مرتبط ساختن ویژگی های منحصر بفرد کسب و کارهای کوچک و متوسط با چرخه مدیریت دانش، منجر به ظهور الزاماتی برای این موسسات می گردد که زمینه های اصلی مورد نیاز برای استقرار مدیریت دانش را مطرح می کند و می توان از این نتایج در تحقیقات میدانی آتی بهره جست. همچنین این مقاله مقدمه ای اساسی برای تحلیلی جامع از وضعیت مدیریت دانش در ایران می باشد.