سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

بهرام عاقلی – هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
جمشید آبادی باویل – مدیر پژوهش دانشگاه،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر

چکیده:

مدیریت دانش (Knowledge Management) یا KM هم اکنون در جهان رقابت آمیز در کانون تمرکز مدیران اکثر سازمانها قرار گرفته و مورد بررسی و تحقیق اندیشمندان و پژوهشگران دنیا می باشد. منابع نقد و بررسی و چشم اندازهای رقابتی سازمان ها در اغلب کشورهای پیشرفته نشان دهنده تاثیرات این دیدگاه (KM) در عرصه های استراتژیک سازمانها، شرکتها و ادارات می باشد و اگر مدیریتی در سازمان، شرکت یا اداره ای نتواند شکل صحیح دانش را در جایگاه مناسب آن شناسایی و تشخیص دهد،در عرصه های رقابتی داخلی و خارجی با مشکل جدی مواجه خواهد شد. در این مقاله به معرفی مفاهیم،نظریه ها و ویژگی های KM پرداخته شد؛ و ارتباط آن با بهره وری،تولید علم،اهداف استراتژیک،توسعه مستمر، تأثیر آن در فرهنگ کار و بخشی از توانمندی های آن از جمله یادگیری سازمانی، مدیریت اطلاعات و مدیریت پیشرفته اشاره گردید.