سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مجید یوسفی – کارشناس ارشدمهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و کارشناس مهندسی برق گرا
جواد اسماعیلی – عضو هیات علمی‌دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده:

برای حضور فعال در بازار جهانی و برخورداری از مزایای فراوان تجارت الکترونیک، وجود نظام بانکی کارآمدی که بتواند هم سطح با سایر بانکهای پیشرفته جهان ، زمینه تعاملات مالی را برای کاربران داخلی و خارجی فراهم سازد ضروری است. حرکت از پردازش دستی به پردازش کاملاً کامپیوتری و به همراه آن افزایش حجم پردازش چه در تعداد و چه در مبلغ، مهمترین مسئله نگران کننده فعالان بانکی در عصر حاضر است. زیرا این امر احتمال ریسک را افزایش داده و از طرف دیگر کنترلهای سنتی که قبل از این بر روی معاملات وجود داشته را کاهش داده است. منظور از ریسک وقایعی است که می‌توانند تأثیری منفی بر سرمایه یا درآمدهای بانکی داشته باشند. در این مقاله پس از شناسایی ریسکهای موسسات مالی پس از ملی شدن شبکه پرداخت و مرور روشهای کنترل آن ، به معرفی و تحلیل چهار نمونه از مهمترین انواع ریسک های موجود در بانکداری الکترونیک پرداخته و اصول مدیریت ریسک در بانکداری الکترونیک را ارائه نموده و نقش بانک مرکزی در کنترل ریسک را مشخص می نماییم.در نهایت چالش های مدیریتی در خصوص ریسکهای مهم بانکداری الکترونیک در ایران را مطالعه نموده و معیارهای تعیین کننده و راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود و بهبود فعالیتها ارائه می نماییم.