سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

محمدرضا ابوالبشری – مدیر مهندسی سیستم های شرکت خدممات مهندسی ره آورد گستره شرق
محمدرضا مه پیکر – عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:

بدون وجود یک سیستم هشدار دهنده در ارتباط با مشکلات کیفی، در بهترین حالت صرفا مسائل آشکار می توانند بررسی ورفع شوند و مسائلی که کاملاً آشکار نیستند، در لابلای مسائل پذیرفته شده دیگرپنهان می مانند. تشخیص و تمایز اینگونه مسایل مهمترین نتیجه یک برنامه هزینه کیفی است. البته باور این مسئله که «بهبود عملکرد کیفیت» همان «بهبود هزینه های کیفیت» می باشد بسیار مهم است. دریک نگرش مثبت، تمامی شواهد نشانگر این هستند که علاقه سازمان ها در پذیرش هزینه یابی کیفیت در حال افزایش است. تعدادی از شرکتها در حال شرکتها در حال جستجو و جمع آوری شواهد عملی برای هزینه های مرتبط با کیفیت هستند و برحی دیگر در حال ایجاد سیستم های رسمی هزینه های کیفیت می باشند. به هر حال سازمانهایی که در سطح جهانی مطرح هستند، از هزینه یابی کیفیت به عنوان شاخصی برای اندازه گیری عملکرد خویش بهره می گیرند.
مقاله حاضر به تشریح ویژگی های روش فرایند – هزینه و محاسن استفاده از آن در اندازه گیری کارایی و اثر بخشی طرح های توسعه برای دستیابی به مزیت های رقابتی می پردازد.