سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: دومین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

فرخ ملیحی – گروه تحقیقات فرگل

چکیده:

رشد اقتصادی ملت ها در صحنه رقابت بازار جهانی، متکی بر پیشرفت فن آوری و صنعتی است و پیشرفت صنعتی، بدون بهره گیری از تحقیقات و استفاده از آن در برنامه ریزی و اجرای طرح های جدید، امکان پذیر نیست. مدیریت تحقیقات از سال ۱۸۸۰ با تاسیس اولین مرکز تحقیقات صنعتی در ایالت نیوجرزی امریکا توسط ادیسون (Thomas Edison) ، همواره در تغییر و تحول بوده است. تا قبل از دهه ۱۹۴۰ که هنوز مدیریت تحقیقات توسعه نیافته است، تمرکز مدیران ارشد، بیشتر بر جنبه علمی تحقیقات بود و کمتر توجهی به برنامه ریزی و کنترل طرح ها می شد. با رشد فن آوری و رقابت کشورها و توسعه علوم مدیریت در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ مدیریت موثر تحقیقات، برنامه ریزی و اجرای به موقع طرح ها، مورد توجه خاص سازمانها قرار گرفت.
این مقاله با تمرکز بر مدیریت اطلاعات و دانش فنی طرح های تحقیقاتی تهیه شده است و در آن به نمونه هایی ازطرح های تحقیقاتی موفق ملی وبین المللی اشاره خواهد شد.