سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

عبد‌الحمید صفایی قادیکلائی – دکترای مدیریت صنعتی، مدیر گروه و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران.
سیدعلی اکبر حسین زاده اطاقسرا – کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه مازندران
نعیم آقاجانی دلاور – کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه قزوین

چکیده:

این مقاله به دنبال نشان دادن چگونگی تاثیر مدیریت موجودی فروشنده بر یک کانال عرضه است. امروزه تشکیل اتحاد‌های استراتژیک خرده فروشان و تامین‌کنندگان در اکثر صنایع در دنیا مرسوم است. با توجه به پیوستار خرده فروش- تامین‌کننده می‌توان انواع این مشارکت‌ها را بر پیوستاری نشان داد. در یک سوی این طرح کالای ارسالی فروشنده‌ای قرار می‌گیرد که موجودی را کاملا مدیریت می‌کند.
می دانیم بهینه سازی کلی توسط VMI باعث کاهش چشم‌گیر در هزینه‌های کلی سیستم می‌شود. ما نیز جهت آگاهی از چگونه تقسیم شدن این کاهش هزینه‌ها میان خرده فروش و تامین‌کننده در صنایع غذایی، یک واحد صنعتی کلوچه سازی، را در نظر گرفتیم. با استفاده از داده‌ها و اطلاعات و مدل‌های مناسب و کارهای میدانی به مقایسه هزینه کل وضعیت موجود (مدل سفارش‌دهی سنتی بدون VMI) و وضعیت ایده‌آل (مدل سفارش VMI همگام شده) پرداختیم. با وجود تمام مشکلات در صنعت مربوطه، نتایج کارایی بالای VMI و نیز چگونگی تقسیم سود میان خرده فروش و تامین‌کننده را به وضوح نشان داد.