سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی RFID

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

همت مراد قلندری – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه
مهدی مرتضوی – استادیار دانشگاه علامه طباطبائی- مرکز آموزشهای نیمه حضوری و فراگیر

چکیده:

فناوری شناسایی با استفاده از تگهای فرکانس رادیویی(RFID) یک تکنولوژی بسیار پیشرفته است که به درستی، بزرگترین انقلاب پس از اینترنت نام گرفته است.اینترنت اشیاء(Internet Of Things) بر مبنای همین فناوری شکل گرفته وبه سرعت فراگیر خواهد شد. سودمندی این پدیده هنگامی که برای شناسایی در یک زنجیره تامین بزرگ یا گستره وسیعتری مورد استفاده قرار گیرد، بیشتر است؛ از همین رو باید در سطح واحدهای صنعتی و اقتصادی و سازمانهای کشور آمادگی لازم ایجاد گردد تا توانایی آنها در جذب و بکارگیری و کنترل این دستاورد شگفت‌آور فناوری اطلاعات افزایش یابد. این فناوری درست مانند اینترنت یک شبکه بزرگ است که با فراهم ساختن فرصتهای طلایی در عرصه کسب و کار، می‌تواند جریان فیزیکی اطلاعات -به خصوص اطلاعات کالاها-را تحت کنترل درآورد.برخی از کشورهای جهان برای ایجاد آمادگی، جذب، بکارگیری و گسترش استفاده از این فناوری، ساز و کارهایی را فراهم نموده و موضوع را مدیریت می‌نمایند. در این مقاله با مرور فرایند راهبرییک استاندارد فراگیر، فعالیتهای برخی از کشورهای دنیا در باره RFID بررسی شده و مدلی برای مدیریت این فناوری در کشور ارائه می‌شود.