سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

مجید ریاحی سامانی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
میترا ریاحی سامانی – دبیر شیمی، آموزش و پرورش ناحیه ۱ شهرستان شهرکرد

چکیده:

در این تحقیق روش استفاده از مبدل های کاتالیزوری جهت تکمیل احتراق در خودرو مورد بررسی قرار گرفته است در این روش با قراردادن یک بستر متخلخل کاتالیستس در اگزوز خروجی اتومبیل عمل احتراق را تکمیل می کنند اساس کار بر اکسیداسیون HC,CO احیای Nox می باشد مبدلهای کاتالیزوری با سوخت بدون سرب عمر مفید حدود ۸۰ هزار کیلومتر دارند که پس از پایان عمر مفید آنها نیز تنها ۱۰ % از کاتالیزور مصرفی در آنها از بین می رود . این وسائل در درجه حرارتهای پائین کارآئی مطلوبی ندارند و شدیداً به ترکیبات سمی درون سوخت چون سرب ، سو لفور و فسفر آسیب پذیر هستند در آغاز حرکت اتومبیل بخاطر سرد بودن کنورتور عملاً هیچگونه واکنشی انجام نمی گیرد. بطوریکه بیشترین آلودگی ۲۰ تا ۳۰ درصد) توسط اتومبیل در این مدت زمانی صورت می گیرد. عمل انتقال حرارت بین گازهای داغ خروجی و کنورتور سبب گرم شدن آن ) گشته نتیچتاً واکنش در سطح کاتالیست شروع می گردد. نتایج تجربی نشان داده اند که ، مبدل کاتالیزوری در صورت استفاده صحیح و نصب برروی خودروهای سالم ، انتشار آلاینده ها راتا بیش از ۸۰ % کاهش میدهد. غلیظ بودن مخلوط سوخت و هوا ، از کارآئی مبدل می کاهد در حالی که پیش بینی می شود که وجود مبدل کاتالیزوری در مسیر اگزوز به دلیل بالا بردن فشار پشت خروجی در مسیر جریان گاز، از قدرت وراندمان مو تورکاسته و نتیجتاً مصرف سوخت را بالا ببرد بر عکس مصرف سوخت پس از بکارگیری مبدل کاتالیزوری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است