سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: نهمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

آزاده صانعی پور – سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
حسین صفری – شرکت تحقیق , طراحی و تولید موتور ایران خودرو

چکیده:

با پیشرفت روز افزون وسایل ارتباط جمعی خصوصاً رایانه ها , هم از بعد نرم افزاری و هم از بعد سخت افزاری و شبکه جهانی اینترنت دستیابی و ارائه اطلاعات در کمترین زمان و هزینه بطور جدی مطرح شده است . در ابتدا سازمانهایی بطور غیر متمرکز این اطلاع رسانی را بر عهده می گرفتند اما با افزایش تقاضا این نوع عملکرد محدود پاسخگو نبود و کم کم پتانسیل استفاده تجاری از این زمینه نو ظهور مطرح گردید و شرکتها و ارگانهای اختصاصی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردند . از فعالیتهایی که در فن آوری اطلاعات بکار می رود می توان به تجارت الکترونیک ، توسعه و مدیریت شبکه های اینترنتی ، تبلیغات در اینترنت، توسعه نرم افزارها و حتی آموزش از راه دور توسط شبکه اینترنت ، اشاره نمود . با توجه به این که در حال حاضر کمبود شرکتها و سازمانها در این تجارت در کشور احساس می شود و همچنین یکی از شروط پذیرفته شدن در تجارت جهانی ایجاد و فعالیت همه جانبه در فن آوری اطلاعات می باشد ، این مقاله می کوشد راهکارهایی جهت دستیابی به این صنعت و تجارت روز دنیا ارائه دهد . بر این اساس مراکز رشد ۱ تجارت فن آوری اطلاعات معرفی شده است و مدل کلی از این مراکز بعنوان مدل پایه انتخاب شده است . بر مبنای این مدل پویا و با یاری مراکز رشد , فناوری اطلاعات می تواند در کشور گسترش یابد و از مزایای آن جامعه بهره مند شود .