سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: سومین همایش آموزش معماری

تعداد صفحات: ۲۳

نویسنده(ها):

سیدامیرسعید محمودی – استادیار دانشکده معماری دانشگاه تهران

چکیده:

باتوجه به رشد جمعیت و افزایش تعداد متقاضیان مهندس معمار جهت ادامه تحصیل در رشته معماری در سطوح مختلف تحصیلات تکمیلی و نیز تقاضای اخذ پروانه اشتغال به کار یکی از راههای برگزیده جهت انتخاب افراد اصلح از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور دانشگاهها، و نیز وزارت مسکن و شهرسازی، گزینش متقاضیان از طریق برگزاری ازموهایی است که یکی از محورهای اصلی آن را آموزش طراحی تشکیل می دهد. در دوره ی کارشناسی مهندسی معماری به مقوله ی طراحی به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای آموزش معمار ی نگاه شده است چنانکه دراین دوره سهم واحدهای دروس مقدمات طراحی و طراحی معماری حدود یک سوم از ۱۴۲ واحد کل آموزشی را به خود اختصاص می دهد بدیهی است ویژگی ها و اهداف دروس حوزه طراحی می تواند به عنوان اصلی ترین منابع درآماده ساختن دانش آموختگان جهت آزمونهای پس از دوره کارشناسی نقش داشته باشند. این مقاله ضمن مروری بر نظام آموزش طراحی معماری در دوره کارشناسی مهندسی معماری، به معرفی مشخصات آزمونهای طراحی در مراحل ورود به دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری و نیز ا خذ پروانه طراحی از وزارت مسکن و شهرسازی می پردازد درنهایت ضمن شناسایی ناهماهنگی های موجود در برنامه آموزشی با آزمون های مطرح شده اقدام به معرفی پیشنهاداتی جهت رفع مشکلات فعلی به عمل می آید تا از نتایج آن، شاید دوره های کارشناسی مهندسی معماری بتوانند طراحانی ماهرتر و متقاضیانی آماده تر را راهی میدانهای بعدی نمایند.