سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: سومین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

علی یار کاظمی – مرکز تحقیقات انرژی، پژوهشگاه صنعت نفت

چکیده:

بنزین موتور مخلوطی است از انواع هیدروکربن های مختلف (پارافینی، نفتی، الفینی و آروماتیک) از C4 تا C12 با محدوده جوش بین ۲۵ تا ۲۲۵ درجه سانتیگراد به اضافه مواد افزودنی که برای بهبود عملکرد و برآورد ساختن نیازهای فناوری پیشرفته موتور به آن افزوده می شود. تا چند سال قبل، یکی از این افزودنی ها، سرب بود که جهت بالا بردن درجه آرام سازی یا عدد اکتان به آن افزوده می شد. اما چون سرب مبدلهای کاتالیستی خودروها را مسموم و غیرفعال می ساخت و به علاوه برای سلامتی انسان هم مضر بود، نهایتا از بنزین حذف شد. کاهش عدد اکتان بنزین، ناشی از حذف سرب می بایست به طرق دیگری جبران می شد، مثلا با افزایش غلظت آروماتیکها یا استفاده از آلکیلات ها و ایزومراتها یا افزودن مواد اکسیژنه، پالایشگران برای مدتی از آروماتیک ها استفاده نمودند، اما در اواخر دهه ۹۰ که مقررات جدید زیست محیطی میزان آروماتیکها را در بنزین محدود نمود، به اکسیژنه ها روی آوردند.