سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

دکتر رسول نورالنساء – عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحق
شهناز پیروزفر – دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سیده فاطمه گلریز گشتی – دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده:

این مقاله به بررسی مبحث مسئولیت حقوقی در قبال محصول می پردازد.از آنجایی که در دنیای رقابتی امروز، رقابت در میان تولید کنندگان، عامل انگیزشی مهمی برای تولید و عرضه محصولات جدید و تغییر یافته به شمار می رود، سازندگان در تلاشند تا با بهره گیری از آخرین فناوری ها،در عرصه رقابت پیروز شوند. اما بعضی از سازمان هابه دلیل عرضه محصولاتی که در طراحی, ساحت و حتی توزیع دارای نقایصی هستند، صدماتی را به مصرف کننده واردمی آورند که این صدمات در برخی موارد جانی بوده و جبران ناپذیر است. بدین معنا که تولید کننده مسئولیت دارد محصول تولیدی که به دست مشتری میرسد دچار نقص نبوده و صدمه ای به وی وارد نکند و چنانچه محصول تولید شده سبب صدمه مالی و جانی به مصرف کننده شود، وی می تواند در دادگاه علیه تولید کننده شکایت نموده و در صورت اثبات ضعف در طراحی، ساخت و توزیع محصول، خسارت دریافت نماید. بدین منظور قانون اروپایی EC Product Liability Directive استفاده می نمایند، ه دلیل اهمیت موضوع اصلاحاتی از سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ در این قانونانجام گرفته است از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که تولید کنندگان در دادگاه برای اثبات عدم نقص در محصولات خود مواجه می شوند و زیان های مالی بسیاری که این مسأله برای سازمان ها در پی دارد، باید برنامه مستمر جهت پیشگیری از بروز حوادث ناشی از نقص محصول را تدوین محصول را تدوین نمایند تا محصولی که به دست مشتریان می رسد دارای نقض نباشد و مشکلات بعدی رابرای مشتری و تولید کننده بوجودنیاورد. در پایان نیز مطالعه موردی در زمینه تولید لوازم خانگی در یکی از شرکت های بزرگ ایرانی آورده شده است. هدف از این مطالعه نشان دادن عدم وجود قانون مدون مسئولیت حقوقی در قبال محصول و مشکلاتی است که برای مشتریان به وجود می آید.