سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سیدمرتضی مرندی – مدیر مرکز تحقیقات شرکت ساختمانی و راهسازی ۱۱۵ و استادیار بخش مهندسی عمرا
اسلام صهبازاده – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک خاک و پی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

مصرف مجدد آسفالت به عنوان مصالح بازیافت سرد ممکن است به دو طریق در طرح مخلوط های آسفالتی مورد استفاده قرار گیرد. روش اول (بازیافت سرد در کارخانه) بدین طریق است که آسفالت قدیمی با امولسیون یا کف قیر و عامل بازیافت ترکیب میگردد. این ترکیب ممکن است با مصالح نو در کارخانه های ثابت و یا سیار انجام پذیرد. در روش دوم که یک روش عادی تر است، لایه آسفالت به صورت درجا بازیافت می گردد (بازیافت سرد درجا) به صورتی که آسفالت قدیمی تراشیده شده و بدون ایجاد حرارت با امولسیون و یا کف قیر ترکیب میگردد. همچنین ممکن است مصالح نو نیز با آسفالت قدیمی تراشیده شده در محل مخلوط شده و در قسمتهای مختلف لایه های روسازی به کار رود. دربسیاری از مناطق دنیا بازیافت سرد درجا همراه با یک لایه روکش آسفالت گرم و یا پوشش ارزان مورد استفاده قرار گرفته اند. در این مقاله مشخصات فنی مصالح مصرفی، عملیات اجرائی و کنترل کیفیت مصالح در بازیافت سرد درجا ودر کارخانه مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته است.