سال انتشار: ۱۳۷۶

محل انتشار: دوازدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

علیرضا فتاحی میبدی – مرکز تحقیقات صنعتی واسطه های معدنی و مواد آلی مربوطه
محمدابراهیم مجدآبادی – مرکز تحقیقات صنعتی واسطه های معدنی و مواد آلی مربوطه

چکیده:

در فرآیند ساخت برجهای خنک کننده بروشهای مرسوم مسایل و موارد بازدارنده ای چه از نظر کارآئی و چه از نظر اجرائی و ساختاری وجود دارد و به منظور کاهش یا حل این موارد مطالعات و پژوهشهایی در خصوص دستیابی براه کارهائی ساده تر و کاراتر در طراحی و ساخت و ساز این سازه ها انجام پذیرفته است .
اساس ساختمان این برجها عبارت از ساره خود ایستائی است که از عناصر کامپوزیتی ویژه و بصورت مدولار ساخته میشود . این عناصر بصورت پیش ساخته بوده و در محل مورد نظر بر روی پی بتونی نصب میگردند . برج مورد نظر دو جداره بوده و توسط دیواره های تیغه ای شکل که بصورت شعاعی نسبت به مرکز برج جهت گیری شده اند، بهم متصل میگردند . این گونه برجها با توجه به کانالهای مجاور یکدیگر که در تمام محیط سازه بوجود میĤیند، میتوانند در سطوح ارتفاعی مختلف جریانات هوای خارج را بداخل کانالهای ایجاد شده هدایت نمایند تا در انتهای پایینی کانالها از دریچه های مخصوص بداخل برج هدایت گردند . جریان هوایی که بدین نحو در برج ایجاد میگردد با جریان هوایی که بصورت عادی از اطراف برج بداخل آن میوزد جمع گشته و فرآیند این دو وزش توان خنک کنندگی برج را بنحو چشمگیری افزایش میدهد . یافته ها و طراحی ویژه این سازه در نهایت میتواند ما را به سازه های سبکتر با زمان ساخت کوتاهتر ، مقاومتر در مقابل زلزله و عوامل جوی و بالاخره کاراتر و ارزانتر رهنمون گردد . با محاسبات انجام شده مشخص گردیده که برجی به قطر پایینی ۹۸ متر و ارتفاع ۱۲۰ متر نهایتا وزنی معادل ۸۰۰ تن خواهد داشت که در مقایسه با برجهای بتونی و فلزی بسیار سبکتربوده و وزن آن فقط درصدی از وزن برجهای مرسوم را دارا میباشد . این سبکی وزن فاکتور ارزنده و مهمی بلحاظ مقاومت در مقابل زلزله و نیروی وارده به آن میباشد .