سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

محمدحسین طالبی – مدیر فناوری ارتباطات شرکت ملی نفت ایران

چکیده:

این مقاله ، یافته ها، نتایج و توصیه های منتج شده از بررسی بخش نفت و گاز در ایران را روشن می سازد.
مهمترین دلایل برای اتخاذ تجارت الکترونیکی ر بخش نفتو گاز بدین قرار است:
۱- فروش و واردات نفت خام، گاز و مشتقات نفتی به ارزش سالانه ۲۵ میلیون دلار؛
۲- فروش سوخت ۶ میلیون خودرو وچهار میلیون موتور سیکلت در ۲۰۰۰ جایگاه بنزین بامصرف روزانه ۶۵ میلیون لیتر یا ۴۰ میلیون بار در ماه و ۱۶۰۰ میلیارد ریال؛
۳- فروش گاز برای مصرف کنندگان داخلی (در حدود ۶/۵ میلیون مشترک، ۲ میلیون پرداخت در ماه و حدودا ۲۰۰ میلیارد ریال)؛
۴- فروش و صادرات فرآورده های پتروشیمی به ارزش تقریبی ۱ میلیارد دلار در سال؛
۵- فروش فرآورده های پتروشیمی برای مصرف کنندگان داخلی به ارزش چندین میلیارد ریال در سال؛
۶- خرید تجهیزات مربوط به تعمیر و نگهداری به ارزش تقریبی یک میلیون دلار از منابع خارجی، و چندین میلیارد ریال از منابع داخلی.