سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: همایش آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانه ها، مراکز اطلاع رسانی و موزه ها

تعداد صفحات: ۲۴

نویسنده(ها):

مریم اسدی – کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی

چکیده:

هدف از این تحقیق ، بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر رفتار اطلاع یابی اعضای هیئت علمی رشته های مختلف دانشگاه تهران به منظور انجام فعالیت های پژوهشی است. یافته ها نشان داد که کل جامعه پژوهش دارای اکانت برای دسترسی به اینترنت بوده اند. تفاوت معنی داری بین اعضای هیت علمی سه شاخه از لحاظ توانایی و استفاده از اینترنت وجود داشت و کسانی که توانایی بالایی در استفاده از اینترنت داشتند، تمایل بیشتری به استفاده از اینترنت را نشان دادند. از میان ابزارها و منابع اینترنت پست الکترونیکی ، موتور جستجوی وب ، مرور گر وب، اف.تی پی، پایگاه اطلاعاتی پیوسته و فهرست پستی از بالترین میان استفاده و اهمیت در میان اعضای هیئت علمی سه شاخه برخوردار بود. بین میزان اهمیت استفاده از اینتنتر و میزان استفاده رد میان سه شاخه نوساناتی مشاهده شد. بررسی نشان داد که استفاده از اینترنت در هر سه شاخه توانسته است در برآوردن اهداف آنها موثر باشد و درصد بسیار کمی به عدم تاثیر آن اشاره نمودند. شیوه های دستیابی اعضای هیئت علمی به منابع اینترنت از محل کار، بیش از خانه و کتابخانه بود. یافته ها بیان نمود، استفاده از اینترنت درکنار منابع چاپیمهم ترین منبع اطلاعاتی جهت دستیابی به اطلاعات علمیمورد نیاز برای پژوهش محسوب شد. اعضای هیئت علمی علوم انسانی معتقدند که اینترنت تا حدودی توانسته است بر کیفیت وکمیت پژوهش آنها موثر باشد، درحالی که اعضای هیئت علمی علوم پایه و فنی و مهندسی معتقدند که استفاده از اینترنت بر کیفیت و کمیت پژوهش آنها تاثیرگذار بوده است. تفاوت معنی داری بین میزان تاثیر استفاده از اینترنت بر فرایند پژوهش در سه شاخه مشاهده شد. نتایج نشان داد که تفاوت مهنی داری بین شناسایی منابه الکتورنیکی برای پژوهش در سه شاخه مورد بررسی وجود نداشت و پاسخ دهندگان به ماخذ موجود در منابع چاپیبه عنوان منبعی برای یافتم منابع الکترونیکی مرتبط توجه می کنند. سهولت و سرعت بازیابی اطلاعات، بهبوددسترس پذیری، مفید بودن از نظر کاربران، هزینه و پشتیبانی فنی و خطوط ارتباطی مناسب به عنوان مهم ترین عوامل موثر در استفاده از امکانات شبکه توسط اعضای هیئت علمی سه شاخه مذکور تاثیر گذار است.
مهم ترین عوامل موثر بر عدم استفاده که توسط اعضای هیئت علمی سه شاخه بیان شد عبارتند از : عدم آموزش، مناسب نبودن کیفیت و کمیت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوترهای موجود در دانشگاه، تردید در هویت نشر الکترونیکی، متنوع بود موتورهای جستجو از نظر روش استفاده، ترافیک شبکه،عدم دسترسی به محل مدرک بازیابی شد به صورتتمام متن و نداشتن وقت کافی. یافته های پژهش جهت توسعه شبکه اینترنت و آموزش استفاده کنندگان مفید خواهد بود. درپایان پیشنهادهایی بر اساس نتایج حاصل ارائه شده است.