سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی رحیمی – کارشناس ارشد – مدرس دانشگاه امام حسین (ع) مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر
عبدالعلی حقیری – کارشناس ارشد – مدرس دانشگاه امام حسین (ع)مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر
سجاد درستی – کارشناس هوافضا، دانشگاه امام حسین(ع) مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر

چکیده:

ناحیه پروازی گذرصوت بدلیل دو فازی بودن جریان از نواحی بسیار حساس و مبهم پرواز اجسام پرنده می‌باشد که با کمک روشهای تحلیلی و عددی براحتی قابل بررسی و پیش‌بینی نمی‌باشد لذا همانگونه که در مراکز تحقیقاتی دنیا مشاهده می‌شود، آزمایشهای تونل‌باد در این رژیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در راستای راه‌اندازی سیستم گذرصوت تونل باد ST-2 دانشگاه امام حسین(ع) جهت بررسی چگونگی میزان مکش و کیفیت جریان پس از نصب مدار گذر صوت، از نتایج حاصل از تونل باد ۱ فوتیAEDCاستفاده گردیده است. در واقع شبیه‌سازی جریان با استفاده از یکسری اژکتور، شیر کنترلی، موتور جتM701و اندازه‌گیری فشارهای استاتیکی و کل در سه ناحیه از مجرا توسط سنسورهای فشار انجام گرفته است. از بررسی نتایج چنین استنباط می‌شود که اولا مجموعه موتور و اژکتور در حالت بهینه کار می‌کند و ثانیا مقدار مکش کمکی مورد نیاز برای برقراری جریان گذر صوت فراهم می‌شود البته بایستی یکسری تصحیحات روی محفظه آزمون و نازل قابل انعطاف انجام پذیرد و ثالثا میزان افت فشار مورد نیاز برای برقراری جریان گذر صوت نیز تامین می گردد.