سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین همایش مقابله با سوانح طبیعی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

سیدعطاءالله حسینی – عضو هیئت علمی گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاو
حامد نقوی – دانشجوی کارشناسی ارشد جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی ، دانشگاه علوم ک
نغیمه بدراقی – دانشجوی کارشناسی ارشد جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی ، دانشگاه علوم ک

چکیده:

بدلیل اهمیت جاده های جنگلی در مدیریت جنگل (جنگل شناسی، حفاظت و حمایت، بهره برداری و غیره) نیاز به دقت کافی و وافی در ساخت آن الزامی به نظر می رسد. یکی از مسائل مهم در راه های جنگلی مناطق کوهستانی بروز مشکل حرکت های توده ای می باشد. پدیده لغزش در نتیجه حرکت مواد در روی دامنه، در اثر آب و نیروی ثقل ایجاد میگردد. از مهمترین عوامل تشدید لغزش و رانش درجنگل های شمال ایران طراحی نامناسب و نحوه استفاده و ساخت جاده های جنگلی است که علاوه بر تخریب طبیعت و از بین رفتن تن ها خاک، هزینه نگهداری و ترمیم جاده های جنگلی را به صورت صعودی بالا میبرد . زمین لغزه درمسیر راه های جنگلی با ابعاد گسترده باعث ایجاد محدودیت مدیریت و بهره برداری از جنگل است. پرهیز از نقاط حساس در مرحله طراحی شبکه بهترین راهخلاصی از این مشکل است که نیاز به تشخیص و تخصصی دارد.