سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سید پرویز علوی تبریزی – استادیار دانشگاه تبریز – دانشکده فنی مهندسی مکانیک
مصطفی مافی – کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز – دانشکده فنی مهندسی مکانیک

چکیده:

شناخت رفتار جتهای برخوردی متلاطم و جریان فواره ای حاصل از آن در مکانیزم پرواز هواپیـماهای عمـود پرواز هنگام برخاستن از زمین اهمیت قابل ملاحظه ای دارند . در این مقاله، میدان جریان و توربولانس فواره حاصل ازبرخورد دو جت متلاطم بر روی یک سطح صاف به صورت عددی بررسی و مطالعه شده است . تاکید محاسباتی در ناحیه فواره تشکیل شده می باشد . پارامترهای میدان جریان و توربولانس فواره در حالت های مختلفی که با تغییر فاصله مرکز به مرکز جت ها از همS و تغییر ارتفاع جت ها از سطح برخوردH بدست می آید، محاسبه شده اند . k−ε و k−ω ،و با استفاده از مدلهای توربولانسی دو معادله ای Fluentپیش بینی جریان با کمک نرم افزاراسکیم گسسته سازی Quick و الگوریتم حل SIMPLE انجام شده است . مقایسه نتایج عددی با داده های تجربی، تطابق خوبی را نشان می دهد .