سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

علی محمد جعفرپور – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده فنی مکانیک
رضا بی همتا – کارشناس ارشد مکانیک
محمد زادشکویان – استادیار دانشکده فنی مکانیک

چکیده:

فرایندفورج مخصوصا درحالت داغ یکی از مهمترین روشهای تولید چرخ دنده ها می باشد از طرفی به دلیل تیراژ بسیار بالایی که این نوع قطعات دارا می باشند بهینه کردن تولید این نوع قطعات می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های تولیدی داشته باشد دراین مقاله فرایند فورج قطعه کار دنده مخروطی در حالت متقارن محوری با درنظر گرفتن قالبها بصورت صلب و در نظر گرفتن خواص مواد بصورت الاستیک – پلاستیک بوسیله روش اجزا محدود شبیه سازی گردید و تاثیر عوامل مختلفی نظیر نوع روانکاری دمای اولیه بیلت، میزان تغییر شکل اولیه پیش فرم در تناژ لازم برای انجام فرایند و توزیع تنشهای پسماند بررسی گردید. همچنین برای اینکه درک بهتری از جریان مواد در قالب و یا سایر عیوب احتمالی بدست اید از روش مدلسازی فیزیکی با استفاده از خمیربازی استفاده گردید