سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: ششمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمدعلی قاجار کوهستانی – (M.S.P.H)

چکیده:

صدا بعنوان یک عامل ارتباط و نیاز اجتماعی از دیر باز مورد توجه بوده است صنعتی شدن جامعه پس از قرن ١٨ ، پدید ة N oise یا صدای زیان آور به همراه آن آسیب های مستقیم و غیر مستقیم بوجود آمد. از جمله عوامل صدا زا که استرس زیادی ایجاد می کنند ، صدای وسایل حمل و نقل ، ترانسپورت ، بار گیری وبار اندازی کشتی ها در بندر گاهها است.با توجه به اینکه مطالعه ازنوع توصیفی – مقطعی و اندازه گیری محلی –مکانی بوده است ، پس از تهیه کروکی منطقه و تعیین ایستگاه های اندازه گیری ، نخست صدا تراز فشار صوت کل با دستگاه ترازسنج فشار صوت مدل ٢١٣١ شرکتB&K کشور دانمارک بدست آمد . سپس با دستگاه اکتاوباند آنالیز ور مدل ۶۲۵۱ شرکت B&K کشور دانمارک ، آنالیز فرکانس های صوت در دفتر ویژه ،از نرم افزار SPSS 9 جهت مقایسه با استانداردها ، استفاده گردید . یافته ها نشان می دهد که ، تراز فشار صوت کل در ایستگاه های اندازه گیری ثابت در سه اسکله بارگیری در حدود استاندارد بوده است dBA 85 دفترچه راهنمای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ) ، ولی در ایستگاه های متحرک که در داخل کشتی های یدک کش A وM انجام گردید ، تقریباً مجموع ایستگاه ها دارای تراز فشار صوت کل بالاتر از استاندارد dBa85، و در نتیجه میانگین تر از فشار صوت بالاتر از حد استاندارد بوده است. پایانه بارگیری کشتی ها ، بطور شبانه روز فعال میباشد از اینرو تردد کامیون های سنگین باربری، تراکتورها ، لیفت تراکها و کشتی های یدک کش که درحالت کورس صدای زیاد و پیوسته ای ایجاد می نمایند مشکلات جدی برای کارگران ،کارمندان بخش اداری و ساآنین اطراف ایجاد می نمایند که باید چاره اندیشی گردد.